ca 72 timmar, men det känns som en evighet!

Redan efter två dygn som rökfri förbättras smak- och luktsinnet!
Det är aldrig för sent att sluta röka. Kroppen hämtar sig snabbt.


Efter ...



... 20 minuter:


- Blodtryck och puls går ner till normal nivå.
- Temperaturen i händer och fötter stiger.


... 8 timmar:


- Nikotin- och kolmonoxidhalten minskar.
- Syrehalten i blodet blir normal.


... 24 timmar:


- All kolmonoxid är borta.
- Slaggprodukter rensas ur lungorna.
- Risken för hjärtattack minskar.


... 48 timmar:


- All nikotin är borta.
- Smak- och luktsinnet förbättras.


... 2-12 veckor:


- lungkapaciteten ökar och man orkar mer.
- Rökhostan försvinner. Huden får friskare färg.


... 3-9 månader:

- Flimmerhåren återutvecklas i lungorna och risken för infektion minskar.
- Många sover bättre.


... 5 år:


- Risken för hjärtinfarkt har minskat till hälften.
- Risken för hjärnblödning har minskat till icke-rökarens nivå.


... 10 år:


- Risken för lungcancer har minskat med cirka 70 procent.


Källa: Cancerfonden

alltså borde:


- jag ha fått ner min puls på normal nivå,
- jag ha fått upp värmen i mina likstela händer å fötter,
- jag blivit kvitt all kolmonoxid och nikotin,
- syrehalten till min blod normaliserats,
- all slagg flytt sin kos från mina lungor,
- jag minskat risken för att få en hjärtattack,
- mitt smak och luktsinne förbättrats!


Jag har inte rökt nå sen i måndags då jag rökte 2 cigg på hela dagen,
men det skyller jag på H   :P
Det har juh inte gått lång tid alls, men det känns som en evighet ändå.

Jag drömde en riktig mardröm inatt......jag hade inte rökt på jättelänge
och sen rätt var det var så gick jag å köpte ett paket och rökte massa.
Jag riktigt kände ångesten när jag vaknade, och det är det som gör det
till en mardröm, även om man kan drömma betydligt mycket värre.
Så det känns ju faktiskt riktigt positivt  :D
Jag har heller inget sug efter ciggen heller, och jag har inte använt plåstren
någonting alls den här veckan.



Om jag ska berätta nånting lite komiskt tajmat i ett riktigt elände så kan jag
ju säga att jag var å köpte nikotinplåstren redan INNAN pappa åkte in på sjukan.
Är det sånt man kallar ödet eller?? när man sedan får veta att han har svår KOL???

Jag kan ju iallafall säga att jag är mer motiverad än
någonsin att sluta röka nu iallafall, och det handlar inte ens om pappa,
utan att jag faktiskt vill slippa skiten! Satans dyrt är det också!!!!
Jag vet att jag kommer stå inför svåra prövningar tex vid festande,
och särskilt nu till sommaren, men jag ska klara det!!

Sen så har jag ju märkt av det, fastän det gått så kort tid,
att jag inte har lika svårt att andas om jag anstränger mig nu.
Som till exempel igår när jag var ute å rörde på fläsket,
när jag sprang då så kände jag att jag faktiskt orkade pressa
mig själv in i det sista innan jag sakta av.
Och jag kunde faktiskt stå(gå) upp raklång och andas :P


Sista om ciggen nu då..........jag tänker inte säga att jag har slutat
för det har jag inte än, utan skulle snarare säga att jag har
ett litet uppehåll i mitt förhållande till nikotinet.
Jag kan fortfarande trilla dit, även om jag just nu känner att jag inte
ens skulle vilja ta i en cigg.


Jag har du/ni orkat läsa ändå hit så kan jag ju lika gärna
ta å berätta att jag sitter på jobbet just nu, har knappt gjort
ett skit idag, men hör ett bånkande från altanen i detta ögonblick 
så jag ska väl gå å kika va tanten pysslar med, det är väl nån slags
ommöblering som vanligt när hon har lite eller inget att göra.


Ha en bra dag i solen!   ♥
Hööööööööööörs 


Kommentarer
Postat av: äki

det e jätte bra att du försöker sluta röka :)

har du några planer att komma hit till sommaren? eller måste jag försöka ta mig dit upp!?. hihi

2009-05-15 @ 09:34:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0